رژه‌ی نیروهای امنیتی و استقرار دوشکا در دانشگاه، نمونه نگاه دولت روحانی به دانشگاه

اشتراک گذاری :

نودیها :  شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور پیرامون برنامه ۱۶ آذر دانشگاه صنعتی شریف و حضور رئیس جمهور، بیانیه ای تحلیلی صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: چشمان تیزبین دانشجویان انقلابی همواره به عملکرد مسئولان نظام خواهد بود و با تنظیم شاخص های خود بر مبانی اصیل انقلاب اسلامی، اجازه کج روی از این آرمان ها به احدی داده نخواهد داد.

متن کامل این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

در ۱۶ آذرماه امسال ریاست محترم جمهور مهمان دانشجویان در دانشگاه شریف بودند و مطالبی را در جمع دانشجویان مطرح کرده اند که برای جوانان مومن و انقلابی کشور سوالات بی شماری همراه داشت و نیاز آن احساس شد که  بسیج دانشجویی برخی از این ابهامات را در فضای عمومی مطرح نماید. البته این بار برنامه ی پیشنهادی  تشکل های دانشجویی منجمله بسیج دانشجویی پذیرفته و برای اولین بار فرصت حضور به تشکل های دانشجویی داده شد تا رئیس جمهور در سومین سال خود بالاخره پای صحبت های تشکل های بزرگ دانشجویی بنشیند و سخنان را بشنود. اما تعلیق برخی برنامه ها، حضور عناصر فتنه در دانشگاه ها، مضروب نمودن دانشجویان انقلابی همه و همه این شبهه را در اذهان متبادر می نماید که آیا برنامه ی ۱۶ آذر رئیس جمهور حرکتی  نمادین است یا در سیاست های دولت تغییراتی حاصل شده است؟

جناب آقای رئیس جمهور در ابتدای سخنانشان نام بزرگمردانی را بردند که دانشگاه را متحول ساخته و تا مقصد نهایی خود که شهادت فی سبیل الله بود، نیز پیش رفتند. آری، نام های پرآوازه و با عظمتی که بسیار خوب بود به جای آوردن برخی اسامی نامربوط که سابقه اعطای لقب پدر معنوی منافقین از سوی امام راحلمان را در کارنامه خود دارند، شخصیت های بزرگ نامی چون طهرانی مقدم ها، شهریاری ها و احمدی روشن ها برده می شد همان ها که در سخت ترین شرایط در برابر تحریم و مکر دشمنان به جای انفعال و وادادگی با باور به خدای روزهای انقلاب و جنگ و پس از آن، و با اتکا به نیروی داخلی و خودباوری نشات گرفته از اسلام ناب محمدی(ص) مصداق اتم(و مکروا  و مکر الله والله خیر الماکرین) شدند و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، با شهادت خود به محیط علمی کشور آبرو بخشیدند. الگوی تحول خواهی دانشجوی مومن در سال های آغازین انقلاب خلاصه نشد و این شهدای عزیز علم و فناوری ماهیت حقیقی آرمانخواهی دانشجویان را دوباره بر همگان یادآوری کردند.

بسیار خرسندیم که ریاست محترم جمهور اعتقاد دارند که “همه باید مورد سوال مردم قرار بگیرند و به پاسخگویی به آنان افتخار کنند” و اگر “قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد”، زیرا عبارات و تعابیر به دور از شان گفتمان اعتدال همچون “تازه به دوران رسیده ها، بی شناسنامه ها، بیسوادها، پلیس مخفی و حواله دادن منتقدین به جهنم و آرزوی سلامتی عقلی برای برخی از ایشان” به جای استقبال و تشکر از انتقادات سازنده در ۳ سال گذشته بسیار موجب تالم خاطر گردیده بود. و با اشاره رئیس جمهور در سخنرانی شان مبنی بر زیباتر شدن نقدها با زبان نرم تر امید آن می رود که این صحبت ها آغاز تغییر و اصلاح رویه دولت یازدهم در برخورد با متقدین باشد. انشاالله

جنبش دانشجویی مسلمان و انقلابی البته پیش از فرمایش جناب آقای روحانی مبنی بر آغاز روند نقد و بررسی از دولت انتقادات دلسوزانه خود را شروع کرد لیکن برخوردها و تعابیری در مقابل به کار رفت که متاسفانه رویکرد شعاری دولت را بیش از پیش نشان داد. رئیس قوه مجریه در حالی از سخت بودن انتقاد از نهادهای دیگر نظام سخن گفتند که فضای  گفتمانی ایشان در سه سال گذشته و همچنین رسانه های دولتی و حامی جریان اعتدال نشان داده است که به راحتی میتوان تمامی ارگان های نظام را به چالش کشید و هر مطلب ناراوایی را به آنان نسبت داد. می توان از یک نهاد انقلابی تعبیر به مکانی کرد که حتی ابوذر و سلمان را فاسد میکند، می توان استقلال قوه قضائیه را زیر سوال برد، می توان تمام مطبوعات منتقد را محدود کرد و نشان پلیس مخفی به آنان اعطا نمود، می توان روی خطوط قرمز جمهوری اسلامی موج سواری کرد، می توان شآن و حیثیت مجلس منتخب مردم را به هیچ گرفت و باز هم می توان با زحمات و تلاش های نیروهای پاسدار امنیت کشور بازی سیاسی کرد و البته واهمه هم نداشت.

جناب آقای روحانی مطلع باشند که مردم در سال ۹۲ به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی در کمترین زمان ممکن رای دادند که البته این کمترین زمان توسط برخی کاندیداها ۱۰۰ روز معرفی شده بود. لذا بهتر است انتخاب مردم را مصادره به مطلوب جریانات سیاسی و برخی اقدامات خود نکنند و رای ۵۰/۷ درصدی، رایی ناظر به حل مسئله هسته ای معرفی نشود زیرا مردم خود به خوبی می دانند که بر مبنای چه معیارهایی به کاندیداها رای داده اند.

در ادامه ایشان با اشاره به نقد یک دانشجو از وضعیت اقتصادی کشور، اظهار داشتند: علت اینکه ما توانستیم در مذاکرات هسته‌ای توفیق پیدا کنیم چه بود؟ اگر پنج دلیل داشته باشد یکی از آنان ثبات و آرامش اقتصادی در داخل کشور بود.

رئیس جمهور فرمودند: در آغاز این دولت تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد بود، امروز تورم در حال تک رقمی‌شدن است یعنی ۳۶ واحد درصد در ظرف دو سال کاهش تورم داریم. و با بیان اینکه شاخص‌ها، معیار ماست گفت: در این رابطه نتیجه نهایی باید کمک کند تا در نهایت شاخص‌ها عوض شود. رقابت‌ها، انتخابات، این جناح و آن جناح برای این است که شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عوض شود .درباره این حرف آقای روحانی چند نکته باید مد نظر قرار گیرد:

الف) ایشان درست می فرماید در دو سال اول ریاست جمهوری ایشان بسیاری از نوسانات کاهش یافته است و ثبات تصمیم گیری های اقتصادی را شاهد بودیم یعنی عدم تداخل نظرات بدنه اقتصادی دولت و همگامی. اما نامه ۴ وزیر نشانه پایان این هم نظری و شروع اختلافات در انتخاب سیاست بهینه اقتصادی بود.

ب) لنگر تورم به نظر می رسد نرخ ارز بوده که توسط دولت به خوبی کنترل شد(البته هم در کنترل نرخ ارز و هم در کاهش تورم، انتظارات مردم را که انتظار کاهش قیمت و بهبود اوضاع اقتصادی داشتند بسیار مهم است)

ج) طبق گفته اقتصاددانان تورم از دو بخش ایجادی و ساختاری تشکیل می شود؛ بخش ایجادی آن ناشی از سیاست های اشتباه دولت هاست که راه کاهش آن هم انضباط پولی و مالی دولتهاست، و اینک به تورم ساختاری رسیده ایم و اختلاف در بدنه اقتصادی دولت هم از اینجا نشئت میگیرد و کارهای هیجانی مثل طرح ناقص خروج از رکود، محصول همین اتفاق است.

د) عملا در فضای اقتصادی اتفاق خاصی نیفتاده است یعنی طرح ویژه ای از طرف دولت اجرا نشده است که احیانا تورمی هم در پی داشته باشد به عنوان مثال در پیشنهاد همین بسته اخیر مشاهده می کنیم برخی اقتصاددانان نسبت به تورم ایجادی در پی آن هشدار هایی داده اند به عبارت دیگر املای نانوشته غلط هم نخواهد داشت.

ایشان در ادامه اظهار کرده اند: “ما خواستار این هستیم که شاخص‌های ما شاخص‌های مطلوب باشند، می‌گویند از لحاظ رکود دولت حرکت مطلوبی نداشته است. اما آیا واقعا آمار این را می‌گوید؟ در سال ۹۱ ما در عمق رکود بودیم در سال ۹۲ به منهای ۱.۹ رساندیم. در سال ۹۳ رشد اقتصاد مثبت ۳ شد. امسال سال سختی است و ممکن است آمار از لحاظ اقتصادی پایین باشد ولی مثبت خواهد بود.

در برابر این سخن باید پرسید در میدان عمل چه اتفاقی افتاده است که نتیجه آن کاهش رکود بوده است و اساسا اگر سیاست های ابلاغی به درستی نتیجه داده است، چه موضوعی باعث نوشتن بسته جدید اقتصادی همراه با هشدار ۴ وزیر بوده است؟ رکود در حوزه های مسکن، صنعت بورس و … و اعتراف خود آقای رئیس جمهور مبنی بر وجود رکود منفی در کشور و پیش رو بودن سال سخت اقتصادی علیرغم اجرای برجام، گفتارهای اخیر مبنی بر عبور از رکود خواه نا خواه بی اعتبار است.

۶- تاکید بر توجه به توان داخلی کشور و مدیریت منابع ملی انسانی درون زا توسط رییس جمهور بسیار قابل تقدیر است اما جای تعجب است که رئیس جمهور از تاکید جریان منتقد بر این اصول برداشت دیگری انجام میدهند و  پیوسته مقاومت و پایداری را به شروع جنگ با دنیا گره میزنند و تعدادی انگشت شمار دولت های به ظاهر مقتدر به رهبری “آمریکا” را جهان معرفی می کنند. تاکید جنبش دانشجویی انقلابی بر نگاه به داخل همواره در راستای استقلال و خودکفایی کشور بوده است و البته هیچگاه به دنبال درگیری های غیر ضروری با کشورهای دیگر نیز نخواهد بود اما سوال اینجاست که آیا استقبال گرم از وزرای جنایتکار برخی کشورها در داخل و پیاده روی و دست دادن با برخی دیگر و اعمال هزینه های مضر به سرمایه عزت جمهوری اسلامی در دیدارهای بین المللی و انجام برخی اقدامات نابه جا، برای جلوگیری از ورود کشور به جنگ ضروری است؟ آیا عدم پیگیری فاجعه منا و عدم تحقق بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی نیز در پی جلوگیری از وقوع جنگ بوده است؟ این مغالطات مدتهاست که در نظر ملت مقاوم کشور رنگ باخته است.

۷- ایشان در بخشی از این دیدار فرموده اند که این دولت به اندازه ۱۰ سال اخیر در حوزه تقویت بنیه دفاعی کشور تلاش کرده است. هرچند این جور آمارهای ناگهانی و دفعی غالبا نادرست از آب در می آیند ولی با حسن ظن تمام از ریاست محترم جمهور می خواهیم مستندات خود را در این باره ارائه دهند و توضیح دهند آیا زیر سوال بردن تمام موجودیت نظامی کشور توسط مقام بلند پایه دولتی که فرمودند “آمریکا با یک بمب خود می تواند تمامی سیستم دفاعی ما را نابود کند”، تقویت بنیه دفاعی تلقی می شود؟ حتما زحمات ارتش مقتدر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پیشرفت های چشمگیر و راهبردی کشور در حوزه نظامی، ما را به یکی از مقتدرترین کشورها در این عرصه تبدیل کرده است ولی برای ما دانشجویان نقش دولت محترم در تقویت این بنیه دفاعی بسیار مجهول است.

۸- ریاست محترم جمهور در بخشی دیگر از صحبت هایشان به افزایش نشاط دانشجویی در دو سال اخیر و مخالفت با نگاه امنیتی پرداختند  اما رژه‌ی نیروهای مخصوص امنیتی در کنار استقرار دوشکا در دانشگاه، نمونه مشخصی از شکل نگاه دولت تدبیر و امید به  دانشگاه است. البته از کابینه ایشان که حقا امنیتی ترین کابینه تشکیل شده در میان دولت های بعد از انقلاب است نمی‌توان انتظار بیشتری داشت. متاسفانه برخلاف گفته های ایشان غلبه‌ی نگاه امنیتی و فضای ناآرام و هنجارشکن همه ارمغان تدبیر و امید برای دانشگاه ها بوده است. در همین روزهای گذشته شاهد ضرب و شتم دانشجویان در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات و مضروب نمودن دانشجویان توسط تیم امنیتی دانشگاه بودیم و البته مسئولان دانشگاه با قطع برق و اینترنت ساختمان به سمت دانشجویان یورش برده و با استقرار جَمر در دانشگاه مانع از برقراری تماس تلفنی آنان با بیرون دانشگاه شدند. دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز نیز مورد ضرب و شتم عناصر افراطی قرار گرفتند. و این فضای دخالت های سلیقه ای در سه سال گذشته به ویژه امسال مشخص تر از هر زمان دیگری است.

۹- جناب آقای رئیس جمهور در حوزه نظراتش درباره برخی نهاد های کشور علی الخصوص شورای نگهبان، فرموده اند که تابع قانون هستند و این نهاد را ناظر میدانند البته نکته ای در این تعریف، حلقه مفقوده است. مسأله ای که همواره  مطرح است این است که منظور قانون از نظارت چیست ؟ بر اساس اصل ۹۸ قانون اساسی «تفسیر قانون اساسی به عهده ی شورای نگهبان است» و شورای نگهبان در سال ۱۳۷۰ نظر تفسیری خود را در زمینه ی اصل ۹۹ قانون اساسی چنین اعلام کرده است: «نظارت مذکور در اصل ۹۹ قانون اساسی، استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات، از جمله تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها می شود.»

لازم به ذکر است این نوع نظارت را مجلس شورای اسلامی نیز در چهارم مردادماه سال ۱۳۷۴ تأیید کرد و به رسمیت شناخت:  «نظارت بر انتخابات مجلس، برعهده ی شورای نگهبان است. این نظارت استصوابی، عام و در تمام مراحل، در کلیه ی امور مربوط به انتخابات جاری است.». اما از بیان ایشان در گذشته شکل دیگر از نظارت استنتاج می شد و آن هم این معنا است که ناظر تنها حق دارد از فعل مجری اطلاع یابد، اما حق دخالت در کار او را ندارد و وظیفه ی او تنها اعلام و گزارش عملکردهاست. البته مسلما خلاف قانون است و از رییس جمهور که بارها بر حقوقدان بودن خود تاکید کرده اند، انتظار نمی رود.

۱۰- رئیس جمهور محترم با یادآوری انتخابات ۹۲ و ضرورت شبیه سازی انتخابات پیش روی امسال با سال ۹۲، ورودی زودهنگام و با هدف یارگیری انتخاباتی را انجام دادند که به نظر می رسد با مشی اعلامی خود مبنی بر بی طرفی، در تضاد کامل است.

۱۶ آذر امسال هم با تمام ناهنجاری ها و تبعیض های خود به اتمام رسید ولی آنچه به پایان نخواهد رسید رصد، حق طلبی، مطالبه، آرمانخواهی، انقلابی گری و حرکت جنبش های دانشجویی ارزشی و انقلابی خواهد بود. چشمان تیزبین دانشجویان انقلابی همواره به عملکرد مسئولان نظام جمهوری اسلامی خواهد بود و با تنظیم شاخص های خود بر گفتمان ناب حضرت امام روح الله و مبانی اصیل انقلاب اسلامی، اجازه کج روی از این آرمان ها به احدی داده نخواهد داد. امید است همه مسئولان بلند پایه جمهوری اسلامی در جهت ارج گذاشتن واقعی به فضای دانشگاه و دانشجویان از استفاده ابزاری و سیاسی از این قشر نخبگانی پرهیز کرده و توان خود را صرف اعتلای نظام اسلامی کنند.

منبع : خبرنامه دانشجویان ایران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 7

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

حمله هاشمی به مجلس خبرگان و تشبیه منتقدان به کلاغ

س دسامبر 15 , 2015
نودیها :  اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با یک سایت اصلاح‌طلب، مجلس خبرگان رهبری و منتقدان خود را به باد توهین گرفت و گفت: تندروی‌های فعلی و جریان‌هایی که در دولت قبل به وجود آمدند، ریشه در نهادهای قدرت پیدا می‌کردند و از آنها هم استفاده […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...