مانور غرور ملی در آگهی‌های بازرگانی!

اشتراک گذاری :

نودیها:معمولاً وقتی تلویزیون آگهی بازرگانی پخش می‌کند منتظریم که زودتر تبلیغات تمام شود و برنامه‌های اصلی شروع شود. تقریباً هیچ مخاطبی برای دیدن آگهی پای تلویزیون نمی‌نشیند و این آگهی‌ها فقط قرار است بین اخبار و سریال و جنگ‌های شبانه و دیگر برنامه‌های تولیدی صداوسیما پخش شود و کمی از کسری بودجه این سازمان عریض و طویل را جبران کند.

سازمانی که چند سالی است که حسابی کفگیرش به ته‌دیگ خورده و ردپای آگهی‌های بازرگانی در همه برنامه‌های تلویزیون دیده می‌شود! بین دونیمه فوتبال قرعه‌کشی چای کیسه‌ای را باید تماشا کنیم. داخل سریال و لابه‌لای سکانس‌های یک سریال باید آگهی ببینیم و قبل از جنگ‌های شبانه هم ماشین و پول نقد قرعه‌کشی می‌کنند. همه این‌ها نشان می‌دهد که صداوسیما بدجوری بی‌پول شده و مهم‌تر اینکه همه این‌ها باعث می‌شود حال ما از آگهی بازرگانی به هم بخورد.
تقریباً کالای ایرانی جایی در تبلیغات بازرگانی ما ندارد. هزینه آگهی‌های تلویزیونی آن‌قدر گران است که تنها بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و بانک‌ها و بیمه‌ها می‌توانند هزینه‌های آن را تقبل کنند و بسیاری از صنایع کوچک و متوسط و تولیدکنندگان ایرانی پولشان به یک ثانیه آگهی بازرگانی هم نمی‌رسد. اما این شب‌ها شما می‌توانید آگهی‌هایی را در تلویزیون ببینید که نه‌تنها حالتان را به هم نمی‌زند بلکه حس غرور ملی را در شما تقویت می‌کند. مدتی است که در پربازدیدترین ساعت پخش آگهی بازرگانی به کالاها و کارخانه‌های ایرانی اختصاص پیداکرده و شما در ظرف چند دقیقه رگباری از محصولات متنوع و کاربردی ایرانی را مشاهده می‌کنید که تا قبل از این اصلاً اسمشان هم به گوشتان نخورده.

پخش سلسله وار این آگهی‌ها در کنار هم، دیگر یک آگهی بازرگانی با توجیه اقتصادی و جلب مشتری نیست. حالا این آگهی‌ها در کنار هم مانوری از توانمندی تولیدکنندگان ایرانی است که نه‌تنها حالتان را خوب می‌کند بلکه غرور و عزت ملی‌تان را هم قلقلک می‌دهد.

به همین منظور سراغ عباس مهدوی مهر مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما رفتیم و از او در این باره پرسیدیم و او پاسخ داد: « با توجه به شعار امسال که بر «تولید و اشتغال»تاکید دارد از اوایل سال تصمیم گرفتیم که از صاحبان کالا و خدماتی که در ایران تولید می شود، حمایت مضاعف کنیم. پخش رایگان تیزر تبلیغاتی، تصمیم مهی بود که با هماهنگی آقای دکتر علی عسگری در دستور کار سازمان صدا و سیما قرار گرفت.»

او درباره بازخورد این طرح در بین مردم می‌گوید: «این آگهی ها در کنار منفعتی که به صاحبان مشاغل می‌رساند، باعث می‌شود که جوانان ایرانی تحت تاثیر فضای مجازی، گمان نکنند که همه کارخانه های ما تعطیل هستند و یا کسی در داخل توانایی تولید ندارد و فقط خارجی ها در حال تولید هستند.»

سوال دیگر ما از مدیرکل بازرگانی سازمان صدا و سیما این بود که این تسهیلات در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد و آیا بازهم پای ثابتهای تبلیغات تلویزیونی هم در این طرح حضور دارند؟ که وی پاسخ داد: «ما در این طرح بانک‌ها، اپراتورهای تلفن، کارخانه‌های خودروسازی، شرکت‌های دولتی و حتی شرکت‌های وابسته به سازمان صدا و سیما را مستثنی کردیم چون هدف ما ۱۰۰ درصد حمایت از شرکت‌های خصوصی است.»

سازوکاری که اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما برای این طرح در نظر گرفته جالب است، آن ها آنتن صدا و سیما را بر اساس میزان «اشتغال پایدار» در اختیار صاحبان کالا و خدمات قرار می‌دهند، یعنی اگر هر صاحب صنعتی بین ۱۰۰-۱۰ نفر نیروی انسانی(که مدارک آن در سازمان تامین اجتماعی تایید شده باشد) داشته باشد ۹۰۰ ثانیه، اگر بین ۲۰۰-۱۰۱ نیرو داشته باشد ۱۹۵۰ ثانیه، بین ۴۰۰-۲۰۱ نیروی انسانی ۴۲۰۰ ثانیه، از  ۶۰۰-۴۰۱ نیرو ۵۷۰۰ ثانیه، از ۱۰۰۰-۶۰۱ پرسنل ۷۵۰۰ ثانیه و از هزار نیرو بیشتر ۹۰۰۰ ثانیه پیام رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

حتی اگر صاحب صنعتی از سال گذشته تا امسال ۵۰درصد افزایش نیرو داشته باشد(مثلا تعداد کارگران آن از ۱۰ به ۱۵ رسیده باشد) به جای ۹۰۰ ثانیه به آنتن سیما ۱۹۵۰ ثانیه اختصاص داده می شود که این کار هم نه تنها باعث تعدیل نیرو کارفرمایان می‌شود بلکه تشویقی است که آن ها افزایش نیرو هم داشته باشند.

آن طور که مدیرکل بازرگانی سازمان صدا و سیما می‌گوید تا کنون بیش از ۲،۸۰۰،۰۰۰ ثانیه آگهی رایگان از سازمان صدا و سیما پخش شده که این رقم تا آخر اسفندماه نیز ۳ میلیون ثانیه می رسد.

یکی از سوالات اساسی ما و ابهام بسیاری از استفاده کنندگان از این طرح این بود که آیا این پیام های رایگان در زمان مرده تلویزیون، پخش می‌شود که مخاطبان کمتری بیننده صدا و سیما هستند؟ که مهندس مهدوی مهر پاسخ داد: «برخلاف تصور موجود، بیشتر این آگهی های رایگان در زمان های پربیننده تلویزیون و پرشنونده رادیو پخش می شود. بر اساس آمار ما ۷۷ درصد از پیام های این طرح در شیفت شامگاهی، ۱۶ درصد در نوبت عصرگاهی و ۷ درصد در شیفت صبحگاهی تلویزیون پخش شده اند.

در رادیو هم که بر عکس تلویزیون، صبح ها شنوندگان رادیو بیشتر هستند ۶۷.۵ درصد آگهی‌های رایگان در شیفت صبحگاهی، ۱۸.۵ درصد عصرگاهی و ۱۴ درصد در شامگاه پخش شده اند.»

مدیر کل بازرگانی صدا و سیما پاسخ این سوال مان را که کدام شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی بیشتر در این طرح مورد استفاده قرار گرفتند؟ جواب داد: در بین شبکه های تلویزیونی شبکه سوم سیما ۳۱.۵ درصد، شبکه اول ۲۴.۵ درصد، شبکه دوم ۱۹.۵ درصد، شبکه نسیم ۹.۵ درصد و بقیه دربین سایر شبکه ها پخش شده. در بین شبکه های رادیویی هم رادیو پیام ۴۷درصد، رادیو جوان ۲۵ درصد، رادیو ایران ۱۸.۵ درصد و مابقی در دیگر شبکه های رادیویی پخش شده است.

در پایان هم درخصوص حمایت از نام و نشان ایرانی در آگهی های تلویزیونی پرسیدیم که مهدوی مهر در جواب گفت: اگر کالای ایرانی با اسم ایرانی درخواست آگهی بدهد قیمت آن ثابت است، اگر کالای ایرانی تحت لیسانس شرکت خارجی تولید شود ۲۰ درصد گران‌ می‌شود(برای آنکه تولیدکننده داخلی بتواند با آن‌ها رقابت کند) و اگر هم کالای ایرانی با نام و نشان خارجی آگهی بخواهد، هزینه آن هم ۲۰ درصد گران تر است.

 

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

وقتی محسن چاوشی، غیرت ایرانی مهدویان را برای لاتاری به جوش می‌آورد!

چ فوریه 28 , 2018
نودیها:مدتی است پیش نمایشی از قطعه مسلخ با صدای محسن چاوشی به گوش شنوندگان و علاقه مندان رسیده است. طبق این سى و اندی ثانیه، شاهد شاهکاری از طرف سازندگان آن هستیم، سى و هشت ثانیه ای شامل چند مصرع و لحنی فوق العاده دقیقا همان چیزی که طرفدارانش از […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...