نقد و بررسی بازی آنلاین به من بگو پایان چگونه خواهد بود ؟

اشتراک گذاری :
بازی – نقد بازی
 

 
درصورت حمله آمریکا به ایران، پایان جنگ چگونه خواهد بود؟
 
 
مشروح کامل در ادامه

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 
(لطفا این متن را با دقت تمام مطالعه نمایید.)
شاید بارها و بارها این جمله را از سیاستمدارهای آمریکایی شنیده باشید که: 
"درمورد ایران همه گزینه ها روی میز است."
بدان معنی که حتی گزینه حمله نظامی علیه ایران (یا تاسیسات هسته ای ایران) چندان دور از ذهن نیست و اگر ایالات متحده منافع خود و همپیمانانش را در این کار ببیند، حتما اقدام به حمله نظامی خواهد کرد. 
اما طرح چنین موضوعی از سوی سیاسیون آمریکایی، به چه معنی است؟ آیا واقعا آمریکا توان حمله نظامی به ایران و کنترل بحران حاصل از چنین ماجراجویی را دارد؟ 
این سوالی است که شاید در ذهن بسیاری از شهروندان آمریکایی نیز نقش بسته باشد. شهروندانی که پس از دو جنگ طولانی و ویران کننده عراق و افغانستان، حالا به دلایل کافی و قانع کننده برای هرگونه ماجراجویی کشورشان نیازمندند و دیگر حاضر به تحمل هزینه های سنگین مالی و جانی برای بلند پروازی های گروهی سیاستمدار نیستند. خود دولت آمریکا هم به خوبی واقف است که شعار "همه گزینه ها روی میز است"، صرفا مصرف داخلی و تبلیغاتی داشته و عملا چنین گزینه ای هیچگاه روی میز نبوده و نخواهد بود. اما وجود برخی از گروه های افراطی و تند رو در آمریکا، ایجاب می کند که وجود چنین سیاستی بسیار محتمل و جدی بازتاب داده شود. 
البته گروه های افراطی و از همه مهمتر لابی صهیونیستی، سعی دارند تا ایالات متحده را به سمت جنگی ناخواسته با هزینه های سرسام آور و پیش بینی نشده سوق دهند و همین امر موجب شده تا وزارت امورخارجه آمریکا به همراه سازمان های اطلاعاتی و امنیتی این کشور، برای گریز از این فشارها، با ساخت و طراحی یک بازی آنلاین، تمامی جوانب و عواقب چنین برخوردی را به مردم این کشور یادآور شوند و از طریق آگاهی دادن به اذهان عمومی خود را از زیر فشارهای موجود برهانند.
ساخت بازی آنلاین به "من بگو پایان چگونه خواهد بود؟" گامی موثر در فرار دولت کنونی آمریکا از زیر فشارهای موجود گروه های افراطی و لابی صهیونیستی برای حمله به کشور ایران است و حقایق موجود در آن اثبات می کند که واقعا هیچ گزینه جدی نظامی علیه ایران روی میز نیست و این شعار صرفا جنبه مصرفی داخلی و تبلیغات خارجی دارد. 
اما به هر تقدیر عقل سلیم حکم می کند که به صرف وجود چنین اطلاعاتی نباید از تحرکات دشمن غافل شویم و آن را دست کم بگیریم. چه بسا دشمن در تنگنا، بی منطقی و غیرعقلانی بودن را منطق آخر خود برگزیند و پیش بینی نشده عمل نماید. از همین رو باید همیشه و در همه حال آماده دفاع بود.
* به میزان هزینه روزانه نفت و گاز، درصورت حمله به ایران توجه کنید.
  
درمورد این بازی:
در بیانیه ای که توسط استفانی دریر، مدیر روابط رسانه‌ای مرکز "پروژه ترومن" منتشر شد چنین آمده است: 
"در ابتدای جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، زمانی که ژنرال دیوید پترائوس گفت:
 "به من بگویید چگونه این [رویداد] تمام خواهد شد" 
منظور وی ناراحتی از این امر بود که، اگرچه آغاز جنگ عراق آسان بود، اما چشم‌انداز پایانی آن اصلا واضح نیست. 
ده سال بعد، یکی از درس‌های آموخته شده از دومین جنگ طولانی مدت آمریکا این است که در مورد هزینه‌های جنگ و همچنین استراتژی خروج از هر نوع درگیری نظامی باید مباحثه و گفتمان صادقانه انجام گیرد. 
به نظر ما در گفتمان عمومی درمورد جنگ با ایران هم چنین سوال هایی مطرح نشده است. هدف از این بازی، نمایش حقیقی هزینه‌ها و پیامدهای درگیری نظامی با ایران به آمریکایی‌ها است.
در پروژه ترومن، ما بر این باوریم که استفاده از زور در برخی مواقع برای حفظ امنیت آمریکا ضروری است. ما همچنین می دانیم که در قرن ۱۲، بسیاری از بزرگترین تهدیدات امنیتی امریکا به تنهایی با نیروی نظامی قابل حل نیستند.
بازی به من بگو پایان چگونه خواهد بود، تلاشی صادقانه برای تعامل با مردم آمریکا و بحث و گفتگو در مورد هزینه های احتمالی و فواید احتمالی یک جنگ با ایران است. 
 
این بازی تا چه حد دقیق است؟
به من بگو پایان چگونه خواهد بود، از طریق تماس مستقیم کارکنان پروژه و مشاوره نزدیک آن ها با گروه ارشدی از مقامات سابق دفاعی و کارشناسان امنیت ملی ترومن ساخته شده است. این بازی شبیه سازی واقع بینانه با زبانی ساده از جنگ احتمالی ایران و آمریکا است که در آن سناریوهای مختلف در برخورد نظامی با ایران مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. این بازی تا حد زیادی بر اساس گزارش "پروژه ایران" که در آن به شرح جزئیات، هزینه ها و منافع حاصل از درگیری نظامی با ایران پرداخته شده، تولید شده است. 
هزینه این بازی از کجا تامین می شود؟
این بازی توسط پروژه امنیت ملی ترومن تولید شده است. بودجه این موسسه از طریق تعداد زیادی شرکت های خصوصی، دولتی و افراد خاص تامین می شود و این شرکت هیچگونه کمک مالی غیر آمریکایی را نمی پذیرد.
 
 * (در این بازی کاربر در نقش رئیس جمهور آمریکا، فقط می تواند با توجه به مشاوره های موجود، گزینه ای را به دلخواه انتخاب نموده و نتیجه انتخاب خود را مشاهده نماید)
 
شروع بازی:
مقدمه
گزینه های ما برای کنترل موقعیت خود با ایران چه چیزهایی هستند؟
آمریکا همواره سعی داشته تا با استفاده از طیف گسترده ای از ابزار ها، مانع پیشرفت هسته ای ایران شود.
 
انزوای بین المللی 
رابرت گیتس وزیر سابق دفاع:
بهترین شانس پیش روی ما، استفاده از اهرم فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک ایران است. به گونه ای که رهبر ایران به این نتیجه رسد که درواقع لطمه امنیتی به کشور وارد شده و از همه مهمتر آن که با ادامه سیاست دستیابی به سلاح هسته ای، امنیت خود رژیم هم به خطر خواهد افتاد.
 
تحریم های اقتصادی 
ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا:
در حال حاضر با ایجاد تحریم های اقتصادی موثر علیه ایران، ممکن است جامعه بین المللی بتواند به اهداف خود بدون اقدام نظامی دست یابد.
 
لئون پانتا، وزیر دفاع:
تحریم ها، تاثیر جدی در اقتصاد ایران دارند. چیزی که ما به آن نیاز داریم، ادامه فشار بر ایران است.
 
جنگ سایبری و خرابکاری
ویروس های رایانه ای مانند "استاکس نت"،  "شعله" و خرابکاری های دیگر، نقش مهمی در کند نمودن سرعت پیشرفت های هسته ای ایران داشته اند. 
 
مایکل هایدن، مدیر سابق سازمان سیا:
این اولین گونه از حمله سایبری است که برای تخریب فیزیکی مورد استفاده قرار گرفت.
 
مذاکره
لئون پانتا، وزیر دفاع:
از نظر ما، پنجره هنوز هم به سمت یک راه حل دیپلماتیک باز می شود.
 
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه:
در حال حاضر تمرکز اصلی ما روی فشار اقتصادی بر ایران است و ما معتقدیم که تحریم های اقتصادی، ایران را به پای میز مذاکره خواهد آورد.
 
رئیس ستاد
در طول مبارزات انتخاباتی، شما قول دادید تا بر سر خطوط قرمز آمریکا ثابت قدم بمانید:
اگر ایران به انباشت مقدار اورانیوم با غنای متوسط ۲۰ درصد- که برای ساخت یک بمب اتم لازم است اقدام نماید- ایالات متحده آمریکا به آن کشور حمله نظامی خواهد کرد. 
اطلاعات در حال حاضر نشان می دهند که ایران از خطوط قرمز شما عبور کرده است.
 
جلسه توجیهی مشاور امنیت ملی
ایران دارای یک حکومت مذهبی است که به مدت طولانی در برابر ایالات متحده آمریکا ایستادگی کرده است. دولت ایران همواره با حمایت مالی از گروه های تروریستی باعث کشته شدن نیروهای نظامی آمریکا شده است. ایران همچنین برای اسرائیل و سایر شرکا و متحدان ما در خلیج فارس تحدید جدی به حساب می آید. ایران یک بازیگر منطقه ای قدرتمند با جمعیت ۷۵ میلیون نفری است – دو برابر بیشتر از عراق.
شما تصمیم گرفته اید که به دلیل افراط گرایی و خصومت دولت ایران با آمریکا، مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته ای شوید و از بروز یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه جلوگیری کنید.
البته، ایران ادعا می کند که هدف از برنامه هسته ای این کشور، دستیابی و تولید انرژی است و رهبر عالی ایران سلاح های هسته ای را مخالف قوانین اسلامی می داند. بنابراین، با وجود این که ایران در حال تهیه اورانیوم غنی شده است، در حال حاضر سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که رهبر عالی ایران هنوز تصمیم به ساخت سلاح هسته ای نگرفته است.
جهان تحریم های بسیار قوی ای را علیه ایران اعمال کرده و باعث شده تا بیش از نیمی از صادرات نفت ایران کاهش یابد. این تحریم ها ایران را مجبور کردند تا در تابستان گذشته پای میز مذاکره بنشیند، اما در نهایت، برگزاری جلسات اضافی برای بررسی راه حل به تأخیر افتاد.
حال اگر شما همچنان تمایل داشته باشید تا مسیر دیپلماتیک را ادامه دهید، ممکن است زمان گرانبها را از دست بدهید و ایران فرصت یابد تا بخش عمده ای از مواد هسته ای خود را در پناه گاه های عمیق زیرزمینی پنهان نماید. 
ایران دارای پنج مکان مهم برای انجام برنامه هسته ای خود است. سایت های موجود در نطنز و فردو به منظور غنی سازی اورانیوم ساخته شده اند و هر دوی این سایت های غنی سازی، زیرزمینی هستند. البته سایت فردو در بخش عمیق تری از زمین قرار دارد و به همین دلیل بهتر از آن محافظت می شود. 
اصفهان دارای امکانات اصلی برای تبدیل اورانیوم است. هدف کلیدی دیگر، تاسیسات آب سنگین اراک و راکتور (در حال حاضر در دست ساخت) آن است که می تواند امکان تبدیل پلوتونیوم به بمب را از هم اکنون فراهم آورد. سایت نظامی موجود در پارچین هم ممکن است برای انجام تحقیقات در مورد چگونگی ساخت سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.
با توجه به قابلیت های کنونی ایران، برآوردهای معقول نشان می دهد که اگر رهبران ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای داشته باشند، حداقل نیاز به یک سال زمان برای انجام این کار (ساخت موشک) و دو سال زمان برای مجهز نمودن آن ها از طریق خرید کلاهک هسته ای از کشورهای خارجی دارند.
 
برای عمل به قول خود، شما باید به تاسیسات اتمی ایران حمله کنید. حال سوال این است که آیا می خواهید این کار را به تنهایی و یا با ایجاد یک ائتلاف چند ملیتی انجام دهید؟
 
وزیر امور خارجه
وجود یک ائتلاف چند ملیتی، به تصمیم شما علیه ایران مشروعیت می دهد. 
 
مشاور امنیت ملی
بعید است که یک ائتلاف چند ملیتی توانایی نظامی ما را برای انجام این ماموریت بهبود بخشد.
 
رئیس ستاد
زمان نقشی کلیدی برای شما دارد. شما که نمی خواهید عموم مردم فکر کنند که امنیت ملی آمریکا را برای رای گیری در سازمان ملل متحد قرار داده اید؟  
 
گزینه انتخابی:
اقدام یکطرفه ایالات متحده آمریکا برای حمله به تجهیزات اتمی ایران.
ایران در حال حاضر آماده اقدام تلافی جویانه شده است. چند ساعت پس از حمله، ایران خروج فوری خود را از پیمان منع گسترش (NPT) اعلام کرد. این اقدام ایران نشان دهنده این موضوع است که آن ها قصد دارند از طریق یک برنامه مقابله ای، زرادخانه کوچک هسته ای ایجاد نمایند. 
نیروی دریایی ایران مین های ضد کشتی ذخیره شده خود را از انبارها خارج کرده و احتمال می رود که از آن ها برای بستن تنگه هرمز استفاده نماید. روزانه میلیون ها بشکه نفت از طریق تنگه هرمز انتقال داده می شوند.
ایران حمله ضربتی به زیردریایی ها را در دستور کار خود قرار داده و بیش از ۱۰۰۰ قایق تندرو حمل و نقل بین المللی را به خطر انداخته اند. 
پرتاب کنندگان موشک های بالستیک و ضد کشتی در ابعاد گسترده درحال حرکت به سمت جنوب ایران در محدوده تنگه هرمز و خلیج فارس هستند.
همچنین ممکن است ایران سعی کند تا به تمامی پایگاه های هوایی آمریکا که در خلیج فارس فعال هستند و یا حتی به نظامیان مستقر در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج حمله نماید. اگر ایران به هر یک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمله کند، پس آن ها نیز حق دارند تا در برابر این حملات از خود دفاع کنند.
هشدار: حمله ایران به هر یک از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای اعراب خاورمیانه تحمل ناپذیر خواهد بود و ممکن است منجر به یک جنگ منطقه ای گسترده تر شود.
بیانیه وزارت امنیت داخلی، در پاسخ به تهدید صریح ایران:
چگونه اطمینان دارید که تنگه هرمز باز باقی می ماند؟ شما دو راه پیش رو دارید: می توانید اهداف دریایی و ساحلی ایران را به طور فراگیری بمباران کنید و یا به این امید که همه چیز تحت کنترل شما باقی بماند، حملات خود را هدفدار و محدود کنید.
 
رئیس ستاد مشترک
به منظور حصول اطمینان از باز ماندن تنگه هرمز، توصیه می کنم اهداف دفاعی ایران در ساحل و دریا در مقیاس وسیع بمباران شود. حملات کوچک نمی توانند تضمینی برای باز ماندن تنگه هر مز باشند. 
 
وزیر امور خارجه:
حملات هدفمند ممکن است حامل پیامی مبنی بر این که ما به دنبال یک جنگ گسترده و فراگیر نیستیم به ایران باشند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آن ها این موضوع را باور کنند.
در هر صورت، مسدود کردن تنگه هرمز به معنی قطع ارسال میلیون ها بشکه نفت از خاورمیانه است.
 
گزینه انتخابی:
بمباران اهدف دفاع دریایی و ساحلی ایران در مقیاس وسیع 
علاوه بر بستن تنگه هرمز، ایران کمپینی برای اجرای جنگ نامتقارن علیه پرسنل و دارایی های آمریکا در این منطقه راه اندازی کرده است.
چند ساعت پس از حملات هوایی ایالات متحده علیه ایران، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق  12 پیمانکار آمریکایی مسئول کاروان حمل و نقل موشک و تسلیحات را ربودند و با شلیک صدها راکت به سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری آمریکا در بصره، ۱۸ دیپلمات آمریکایی را به قتل رساندند. 
اطلاعات نشان می دهند که تعداد نیروهای ایرانی در افغانستان به طرز چشمگیری افزایش یافته است و با در اختیار قرار دادن محموله های پیچیده بمب های کنار جاده ای و موشک های پیشرفته به نیروهای طالبان، منجر به افزایش تلفات نیروهای آمریکایی شده اند. این امر می تواند موجب ایجاد آشفتگی در برنامه ریزی های ما شود.
حملات کامیون های حامل بمب توسط سازمان های تروریستی تحت حمایت ایران در برابر سفارت آمریکا در آرژانتین و یک کلوپ شبانه در لندن، منجر به کشته شدن ده ها تن از آمریکایی ها شد.
ما بر این باویم که این حملات توسط شاخه های خاص اطلاعاتی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، هماهنگ و برنامه ریزی می شوند. 
وضعیت هشدار بروز فاجعه انسانی (کشتار غیر نظامیان) در ایالات متحده به بالاترین حد خود رسیده و اقدامات امنیتی شدیدی در فرودگاه ها، متروها و ایالات و سراسر کشور برقرار شده است.
حمایت همه جانبه ایران از سازمان های تروریستی ضد آمریکایی همچنان ادامه دارد، این درحالی است که هیچ کس به درستی از اقدامات بعدی این گروه ها نسبت به کشور آمریکا مطلع نیست. ما این گزینه را در اختیار داریم تا حمله موشکی علیه مقر و امکانات آموزشی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران داشته باشیم. به عقیده ما به احتمال زیاد سپاه پاسداران پشت پرده پشتیبانی از گروه های تروریستی ضد آمریکایی قرار دارد. اما گزینه دیگر ما این است که به منظور جلوگیری از تنش بیش تر، تمرکز خود را روی گشت زنی در تنگه هرمز قرار دهیم.
 
وزیر امنیت داخلی:
ما به طور فزاینده ای نگران حملات گروه های تروریستی مورد حمایت ایران علیه آمریکا هستیم. اطلاعات دستگاه های امنیتی نشان دهنده بروز خطری جدی علیه کشور ما است.
 
مشاور امنیت ملی:
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، محتمل ترین منبع برای حمایت از گروه های تروریستی در خارج از ایران است. ما باید هوشیار باشیم و تبعات تحقیر خود در منطقه را در نظر بگیریم.
 
وزیر دفاع:
من می خواهم مطمئن شوم که ما همچنان روی هدف اصلی جلوگیری از دست یابی ایران به توانایی های هسته ای متمرکز هستیم. در ادامه باید این نکته را نیز متذکر شوم که ما به منابع نامحدود دسترسی نداریم و باید درست تصمیم گیری کنیم.
 
گزینه انتخابی:
گسترش حملات ما به اردوگاه های آموزشی و امکانات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، به منظور جلوگیری از حملات تروریستی.
 
طی یک تماس تلفنی، نخست وزیر اسرائیل از شما درخواست حمایت نظامی دارد. نخست وزیر اطلاع داد که او به نیروهای دفاعی اسرائیل دستور داده تا به منظور جلوگیری از حملات راکتی حزب الله به غیر نظامیان، برای پیشروی فوری به جنوب لبنان و غزه آماده باشند. او درخواست حمایت اطلاعاتی، نظارتی، شناسایی و دفاع موشکی بالستیک (BMD) از آمریکا را دارد. 
 
رئیس ستاد مشترک
ما در شرایط حساسی قرار داریم. اگر ما بخشی از نیروهای جاسوسی و تجهیزات دفاع موشکی خود را در اختیار اسرائیل قرار دهیم، توان نظامی سربازان ما در خلیج فارس تضعیف شده و ایران به سرعت قدرت خود را در این منطقه افزایش خواهد داد و ما از لحاظ سخت افزاری با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. (به موضع آمریکا در قبال اسرائیل در صورت وقوع بحران خوب دقت کنید!!)
 
وزیر امور خارجه
اسرائیلی ها تحت فشار شدیدی قرار دارند و تلفات قابل توجهی به آن ها وارد شده است. ظاهرا زمان آن رسیده که آن ها کمی هم خود به فکر دفاع از خود باشند. ما در شرایط بسیار سختی قرار گرفته ایم. (!!!!!!)
 
رئیس ستاد
در حال ما متعهد به حمایت از متحدانمان هستیم. لازم است که به این نکته توجه کنید که درصورت کشیده شدن جنگ به آب های شرقی مدیترانه ما با چالشی بزرگ مواجه خواهیم شد و میدان جنگ گسترده ای پیش رو خواهیم داشت.
 
گزینه انتخابی:
شما نمی توانید با کاهش نیروها و تضعیف ارتش خودی موافقت کنید. این بدان معنی است که اسرائیل به طور قطع باید با حرکت به جنوب لبنان و نوار غزه برای متوقف کردن حملات موشکی اقدام نماید.
اسرائیل به تنهایی قادر به تامین امنیت خود بدون حمایت آمریکا نیست. این درحالی است که اسرائیل برای ممانعت از حملات موشکی، همزمان وارد لبنان و غزه شده است. در جنوب لبنان حزب الله با قدرت تمام در برابر ارتش اسرائیل ایستادگی کرده و پیشروی ارتش را با مشکل جدی مواجه کرده است.
یک ماه پس از پیشرفت های اولیه اسرائیل، مبارزه سنگین و حملات موشکی علیه شمال این کشور ادامه دارد.
در غزه، اهداف عملیاتی به سرعت حاصل می شوند، اما هزینه سنگینی به ارتش تحمیل می کنند و حمله به نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در طول یک روز بارها و بارها انجام می شود. اگر چه برخی از مخفیگاه های سلاح کشف شده اند، اما به نظر می رسد که اکثر مبارزان در این هرج و مرج توانسته اند با موشک و دیگر سلاح های خود به مصر و اردن فرار کنند.
روابط اسرائیل با مصر و ترکیه در پایین حد خود در ۴۰ سال اخیر قرار دارد. محمد مرسی، رئیس جمهور مصر اعلام کرده است که قرار است ادامه و یا لغو پیمان صلح با اسرائیل را در تابستان ۲۰۱۳ به رای عمومی بگذارد. وی همچنین دستور اجازه دسترسی کامل کشتی های ایرانی برای ترانزیت از طریق کانال سوئز را صادر نموده است.
با ادامه بمباران جنوب لبنان و غزه، تلفات انسانی در این مناطق بسیار بالا اعلام شده و بیمارستان ها مملو از زخمی ها شده است. در این مناطق تجهیزات پزشکی کمیاب، و عدم اطمینان به امنیت همیشگی است. طبق آمار منتشر شده تا کنون چند صد سرباز اسرائیلی و بیش از ۲۳۰۰ غیرنظامی در سراسر اسرائیل، جنوب لبنان، و غزه جان خود را از دست داده اند. 
سربازان آمریکایی در سراسر خاور میانه مورد حملات شدید قرار گرفته اند.
گارد ریاست جمهوری ایران، در حال سازماندهی حملات تروریستی علیه ما و هم پیمانان ما است.
در حال حاضر ما میلیاردها دلار هزینه صرف اقدام نظامی علیه تاسیات هسته ای ایران نموده ایم، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که برنامه هسته ای ایران به طور کامل نابود شده باشد و یا به پایان برسد. اطلاعات جاسوسی می گویند که آن ها احتمالا می توانند ظرف ۳ تا ۴ سال آینده تمام خسارت های وارده را بازسازی نمایند.
ما تعداد بسیار زیادی از سربازان آمریکایی را از دست داده ایم، صدها تن از شهروندان اسرائیلی مرده اند و بسیاری از شهروندان ایرانی زیر آتش جنگ گرفتار شده اند.
در آمریکا قیمت نفت و گاز، باعث کاهش شاخص رشد اقتصادی شدید شده است. گاز در حال حاضر ۶.۲۵ دلار در هر گالن معامله می شود و مشاوران اقتصادی پیش بینی افزایش آمار بیکاری در سه ماهه آینده را دارند.
احساس می شود که شرایط از کنترل خارج شده است. در شرایطی که سربازان ما در این سرزمین پخش شده اند، متحدان ما تحت حمله و تهدید گسترده گروه های تروریستی قرار دارند. حال زمان آن است که به این وضعیت خاتمه دهیم:
 
گزینه انتخابی:
جداسازی و مدیریت. جلوگیری از بازسازی مجدد تجهیزات هسته ای ایران با حفظ حضور قوای نظامی ایالات متحده در خایج فارس و حملات گاه و بی گاه نظامی به آن ها، به شرط اجتناب از افزایش به یک جنگ پرهزینه دیگر.
هر چند بسیاری از دستگاه های نظامی ایران به شدت آسیب دیده اند، اما آن ها همچنان نیرویی قوی در منطقه به حساب می آیند و در این بین تصمیمات بین المللی هم به ضرر ما عمل کرده و درصورت ادامه نبرد، متحدانمان ما را تنها خواهند گذاشت.
ما بخش کمی از کمک های بین المللی را در اختیار داریم. در میان کشورهای اروپای غربی کشورهایی هستند که با اعمال مواردی چون تحریم ها و انزوای دیپلماتیک ایران با ما همکاری می کنند و به همراه ایالات متحده حداقل ۲۰۰۰۰ نیرو و ۲ الی ۳ گروه حامل را در منطقه مستقر کرده اند. برای اجرای کامل این طرح هزینه ای حدود ۲۵ میلیارد دلار در سال پیش بینی می شود. 
اگر بخواهیم مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شویم، نیاز داریم تا هر ۳-۴ سال تاسیسات هسته ای این کشور را بمباران کنیم و برای این کار نیاز است تا به تنهایی راه حلی پیدا کنیم. 
علاوه بر این، وجود تنش ها در سراسر این منطقه احتمال بروز درگیری بیشتر و بی ثباتی در آینده را افزایش می دهد. هم اکنون بسیاری از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال پیشبرد برنامه های هسته ای خود هستند و این موضوع امنیت کل منطقه را تا دهه های آتی بسیار ناپایدار خواهد کرد. 
در حال حاضر منابع محدودتری در آسیا و اقیانوس آرام در دسترس هستند. چین به سرعت درحال گسترش توان نظامی خود در منطقه است و این موضوع می تواند برای متحدان ما در منطقه باعث افزایش هزینه های نظامی قابل توجهی شود.
کره شمالی بیش از حد تهاجمی تر شده و دور تازه ای از آزمایش های موشکی دور برد خود را آغاز کرده است. هر چند هنوز این کشور در نگاه جامعه جهانی منفور است، اما احساس می کند می تواند با کاهش نیروهای آمریکا در غرب اقیانوس آرام، نفوذ  خود در این منطقه را گسترش دهد.
 
نویسنده: محمود بلالی
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 62

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

درس اخلاق آیت الله مظاهری - پاداش محبین حضرت فاطمه سلام الله

پ اکتبر 15 , 2015
اسلام مووی – کتاب درس اخلاق آیت الله مظاهری – پاداش محبین حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) اگر زنان، پوشش واجب قرآن را نداشته باشند و یا علامت عفّت که چادر است را به سر نکنند، نمی‌توانند بگویند شیعه حضرت صدیقۀ طاهره(س) هستند و نیز در قیامت نمی‌توانند به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...