سرطان کشنده معده به سادگی قابل درمان است

اشتراک گذاری :

 

دکتر امید مدیرامانی-متخصص بیماری‌های خون و سرطان در روزنامه ایران نوشت: سرطان معده یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش و بعد از سرطان ریه، کشنده‌ترین نوع سرطان در جوامع انسانی به شمار می‌رود. مطالعات نشان داده متأسفانه در هرساعت یک بیمار در دنیا به واسطه عوارض حاصل از این بیماری جان خود را از دست می‌دهد. این بیماری در شرق آسیا و خاورمیانه شیوع بالایی دارد.
دکتر امید مدیرامانی با تأکید بر اینکه این بیماری در مردان فراوان‌تر از زنان است به روزنامه ایران می‌گوید: نواحی درگیر با این نوع سرطان بسته به میزان شیوع متفاوت است. برای مثال در افرادی که زمینه التهاب قبلی معده داشته‌اند، با گذشت زمان و طی سال‌های متمادی این التهاب با تغییر در ساختار مخاطی به طرف بدخیمی رفته و با شیوع بالا، قسمت‌های انتهایی معده را بیشتر درگیر خواهد کرد. اما در دسته‌ای دیگر از بیماران که زمینه‌های التهابی کمتر بوده می‌توان گفت، در نواحی با شیوع کمتر، بیشتر ابتدای معده در محل اتصال به مری دچار مشکل می‌شود. این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در ادامه می‌افزاید: طی ۳۰ سال گذشته به واسطه بهبود شرایط تشخیصی و مراجعه بموقع بیماران، میزان ابتلای مناطق انتهایی معده به این بیماری کاهش یافته اما تشکیل بافت‌های سرطانی در مناطق ابتدایی معده رو به افزایش است.
دکتر مدیر امانی در ارتباط با عوامل خطرساز در ایجاد سرطان معده تصریح می‌کند: از میان عوامل خطر این بیماری می‌توان به مصرف سیگار، عدم تحرک و چاقی، مصرف نمک و استفاده از غذاهای نمک سود و دودی که در شرایط نامناسبی در بعضی از مناطق نگهداری می‌شوند، مصرف ناچیز میوه و سبزیجات تازه، عفونت‌های معده از جمله هلیکوباکترپیلوری و اپشتین بار ویروس اشاره کرد. همچنین عامل ارث و ژنتیک به این معنا که بیماری در میان خانواده درجه اول و دوم وجود داشته باشد و مصرف چای داغ در برخی مناطق نیز می‌تواند از جمله این عوامل خطرساز باشد. در برخی موارد مشاهده شده افراد دارای گروه خونی A منفی نیز مستعد سرطان معده هستند.
وی با تأکید بر اینکه اطلاع بیمار و مراجعه بموقع می‌تواند در پیشرفت بیماری و درمان مؤثر باشد عنوان می‌کند: علائم بالینی این بیماری در بسیاری از موارد به شکل درد قسمت‌های فوقانی شکم و سوزش پشت جناغ سینه، احساس سنگینی و سیری زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن شدید و بدون توجیه، خونریزی‌های گوارشی به شکل استفراغ خونی یا دفع مدفوع شل قیری رنگ و بدبو، گیر کردن غذا در هنگام بلع در انتهای مری وقسمت فوقانی شکم نمایان می‌شود.
این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در ادامه می‌گوید: این بیماری بر اساس شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص وانجام اقدامات تشخیصی از جمله تصویر‌برداری و نمونه‌برداری از ضایعه به کمک اندوسکوپی قسمت فوقانی سیستم گوارشی و بررسی پاتولوژیک، قابل
تشخیص است.
وی در تشریح شیوه درمان این بیماری می‌گوید: درمان اصلی سرطان معده برداشت ضایعه از طریق جراحی یا به صورت برداشت قسمت تحتانی معده ویا خارج کردن کامل معده و اتصال مری به روده کوچک به همراه برداشت غدد لنفاوی مجاور عضو درگیر از طریق جراحی‌های متداول یا جراحی
لاپاروسکوپیک است.
اما در بعضی از موارد که به واسطه وسعت ضایعه امکان برداشت کامل ضایعه با حاشیه سالم توسط جراح میسر نیست، شیمی درمانی قبل از انجام جراحی توصیه می‌شود. پس از عمل جراحی براساس عمق نفوذ ضایعه در دیواره معده و تعداد غدد لنفاوی درگیر، درمان‌های تکمیلی به شکل شیمی درمانی یا ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی برای بیمار صورت می‌گیرد و بیمار تحت نظارت مستمر پزشک فوق تخصص خون و سرطان با انجام معاینات و بررسی‌های اندوسکوپی و تصویر‌برداری قرار می‌گیرد.
دکتر مدیرامانی می‌افزاید: در مواردی که از ابتدا بیمار با درگیری ارگان‌های دیگر بدن (متاستاز) مراجعه کند بر اساس عملکرد عمومی بیمار و شرایط حاکم بر ارگان‌های حیاتی از جمله قلب و ریه و کبد برای شیمی درمانی یا درمان‌های حمایتی تصمیم‌گیری خواهد شد.
این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در خاتمه می‌گوید: در بعضی از کشورها مثل ژاپن، شیلی، ونزوئلا و کره جنوبی به واسطه شیوع بالای این بیماری اقدامات بیماریابی قبل از ایجاد علائم بالینی به صورت انجام روش‌های تصویر‌برداری و اندوسکوپی انجام می‌شود و بیماری در مرحله اولیه با درمان‌های محدودتر ریشه کن شده و طول عمر این بیماران نیز افزایش می‌یابد ولی در کشورهای دیگر، این کار فقط در بیماران علامتدار یا دارای زمینه‌های ژنتیکی اعمال می‌شود.

منبع:تبیان

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 14

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی کدامیک مناسب ترند؟

چ آگوست 19 , 2015
انتخاب بین یک کامپیوتر لپ تاپ و دسکتاپ رومیزی می تواند تصمیم دشواری باشد. اساسی ترین جنبه این انتخاب به قابلیت “حمل پذیری” بر می گردد. اگر به قابلیت پرتابل بودن (حمل پذیری) نیاز دارید و یا مورد استفاده شماست، بدانید که لپ تاپ ابزار قدرتمندی برای این منظور است […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...