۱۶ آذر امسال در دانشگاه‌ها چه گذشت؟/ نقد سیاسی با طعم طنز

اشتراک گذاری :

نودیها:آذر هر سال روز مهمی است. مخصوصاً اگر سالی باشد که منتظر انتخابات ریاست جمهوری هستیم. حاشیه‌های ۱۶ آذر ۹۶ اما با جنگ‌های شادی شروع شد. برنامه‌های متنوع طنز به خصوص استندآپ کمدی واکنش فعالان دانشجویی، سیاسیون و اصحاب رسانه را در پی داشت. برخی استقبال کردند، عده‌ای هم آن را راه توطئه‌ای برای سیاست‌زدایی از دانشگاه دانستند.

 

طبق معمول دانشگاه‌های پایتخت میزبان مهم‌ترین برنامه‌های روز دانشجو بودند. سه شنبه از حسن روحانی تا سعید قاسمی میهمان دانشجویان بودند. با کمی اغماض تقریباً همه برنامه‌ها با نظم و ترتیبی درخور روز دانشجو برگزار شد و از رفتارهای افراطی و ساختارشکنانه خبری نبود. در ادامه مروری بر مهم‌ترین برنامه‌های ۱۶ آذر ۹۵ خواهیم داشت.

 

روحانی در دانشگاه دانشجویان

دانشگاه تهران صبح سشنبه میزبان آقای رئیس جمهور بود. برنامه‌ای که با سخنرانی‌های پر شور و منتقدانه دانشجویان جذاب شد. مهم‌ترین بخش صحبت‌های روحانی و دانشجویان منتقد درباره برجام بود. آقای رئیس جمهور در این دیدار گفت: «به اعتراف همه کشورها حتی آن هایی که دشمن سرسخت ما هستند، هیچ کشوری نبوده که بتواند در عرض دو سه سال در برابر قدرت های بزرگ جهانی از حقوق ملت خودش به خوبی دفاع کند. پرونده را از شوری امنیت سازمان ملل خارج کند، این که برای جناح و حزب نیست ،  بعضی امور ممکن است برای دولت خاصی باشد ، اما موفقیت های ما برای دولت نیست بلکه به ملت و رهبر ایران تعلق دارد. ما هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم. نامه های مکتوبش وجود دارد،  هیچ نامه ای نبوده ایشان بنویسد که دستور قاطع ندهم! ممکن است صدی که مد نظر ما بوده جایی کم و کسر آوردیم، اما مبنا بر این بوده که دستوراتشان اجرا شود.»

وی با بیان اینکه آمریکایی ها و صهیونیست ها می خواستند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند،گفت: آنها خواستند که به همه دنیا بگویند ایران خطر منطقه و خطر امنیت و ثبات و برای کشورهای همسایه،  برای اروپا ، برای صلح جهانی، خطر ناک است،  پرونده ما را در ذیل فصل هفت در شورای امنیت برده بودند، برمبنای این که ایران صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته هدف این بود که به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیست دوروغ می گویند، اگر خطری امروز برای دنیا وجود دارد از طرف خود امریکا و صهیونیست است و دنبال روان آنهاست.

 

توضیحات اژه‌ای درباره پرونده صادقی و حساب‌های قوه قضائیه

«غلامحسین محسنی اژه‌ای» معاون ریاست قوه قضائیه بعدازظهر روز دانشجو میهمان دانشجویان دانشگاه تهران بود. او که با دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه به تالار فردوسی رفته بود درباره پرونده محمود صادقی گفت: صادقی زمانی که تعدادی از دانشجویان بورسیه از وی شکایت کردند نماینده نبوده در نتیجه نمی تواند به استناد اصل ۸۶ قانون اساسی یا به استناد طرح نظارت بر نمایندگان مجلس مصونیتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها و صهیونیست ها می خواستند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند،گفت: آنها خواستند که به همه دنیا بگویند ایران خطر منطقه و خطر امنیت و ثبات و برای کشورهای همسایه،  برای اروپا ، برای صلح جهانی، خطر ناک است،  پرونده ما را در ذیل فصل هفت در شورای امنیت برده بودند، برمبنای این که ایران صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته هدف این بود که به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیست دوروغ می گویند، اگر خطری امروز برای دنیا وجود دارد از طرف خود امریکا و صهیونیست است و دنبال روان آنهاست.)

 

وی در تشریح مسائل مالی و شایعات ایجاد شده درباره قوه‌قضائیه هم گفت: در قوه قضاییه یک وجوهی موجود است که از طرق مختلف در یک حساب متمرکز نزد بانک مرکزی واریز می شود تا تعیین تکلیف شود و هیچ سودی به این وجوه تعلق نمی‌گیرد. به عنوان مثال پول هایی فردی که اختلاس کرده یا رشوه گرفته در این حساب باقی می‌ماند، زمانی که حکم قطعی وی صادر شد اگر تایید شود که اخص این پول‌ها جرم بوده به حساب خزانه واریز می‌شود یا به عنوان مثال قاچاقچی که دستگیر می‌شود احیانا اگر وجه نقدی داشته باشد و خود شخص فرار کند اما اموالش باقی بماند این پول به همان حساب واریز می‌شود. کمترین رقم این پول ها وثیقه‌های نقدی است براین اساس قوه قضاییه در مسائلی که در تنگنای شدید مالی قرار می‌گرفت از سال ۷۳ نامه ای نوشته شد که پول هایی که در این حساب وجود دارد به نام قوه قضاییه سپرده گذاری شود و از سود آن در راستای مشکلات قوه هزینه شود و رهبری فرمودند این اقدام با رعایت قانون بلامانع است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در سال ۹۵ وزیر اقتصاد فعلی رسما به رئیس بانک مرکزی نامه نوشت و عنوان کرد از نظر ما نیازی نیست که این پول ها به شورای پول و اعتبار واریز شود. سیف رئیس بانک مرکزی نیز این مسئله را پذیرفت و نامه داد که نیازی به طرح این نقدینگی در شورای پول و اعتبار نیست. براین اساس تمام نمایندگان اسناد را مشاهده کردند که حتی یک مورد نیز به نام رئیس قوه قضاییه ثبت نشده سود این سپرده ها پرده های دقیق دارد کاملا شفاف و روشن است اگر برگ به برگ آن به مردم نشان دهیم هیچ ابهامی در آن وجود ندارد.

 

روایت آقای شهردار از املاک نجومی

شهردار تهران عصر سشنبه در برنامه روز دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی(ره) حاضر شد. مهم‌ترین سوال دانشجویان از قالیباف توضیح خواستن درباره پرونده واگذاری املاک غیر قانونی در شهرداری بود. قالیباف در سخنانی ضمن یادآوی دستورش برای برخورد با فساد گفت: «من یک سوال از شما دارم حتماً از ۳، ۴ ماه قبل یک خبری در مورد فساد یک شهردار یا خانواده آن ها شنیده اید سوال من این است من ۱۱ سال است که شهرداری هستم چه طور است که شهرداری که ۴ سال متوالی که توسط ۵ دستگاه قضایی مسئول نظارت بر آن هستند به عنوان دستگاه مبارزه با فساد معرفی می شود لوح تقدیر می‌گیرد اما در ۳، ۴ ماه اخیر موجی راه می‌افتد که همین شهرداری فساد در آن وجود دارد.»

پیشنهاد جلیلی برای برجام‌خوانی در دانشگاه‌ها

دانشگاه شریف در بعدازظهر روز دانشجو میزبان «سعید جلیلی» بود. نماینده رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر زمان سخنرانی‌اش را به نقد برجام و توضیح شرایط امروز آمریکا پرداخت و گفت: «کسانی که مفهوم یک درصد در برابر ۹۹% در امریکا را مطرح کردند نه کیهان خوانده بودند نه رجانیوز و نه فارس، فقط توانسته بودند از دیوار تبلیغات پروپاگاندای امریکا بالا بروند و نگاهی صحیح به واقعیت جهان و امریکا بیندازند. واقعیتی که امروز چنان واضح است که هم هیلاری و هم ترامپ منفعلانه می گویند صدای حرکت شما را شنیدیم!»

دیدید آخرش به حرف ما رسیدید

حسن عباسی دیگر سخنران جنجالی روز دانشجو بود. او از ابتدای مراسم در دانشگاه تهران انتقاد از دولت را آغاز کرد. عباسی پس از گلایه از برخورد تند دولت با منتقدان گفت: «چرا زمانی که پرونده هسته ای را این گونه برجسته و اعلام کردید به حرف‌مان گوش ندادید؟ چرا هست و نیست هسته‌ای را بردید در پای میز مذاکره گذاشتید که امروز بگویید هر مقابله‌ای را صورت می‌دهید؟ دیدید به حرف ما رسیدید؟»

توهین آقای مشاور به خبرنگاران

رفتار عجیب «محمدعلی نجفی» در برنامه انجمن اسلامی آزادی‌خواه  دانشگاه شهید بهشتی(ره) از حاشیه‌های برنامه ۱۶ آذر امسال بود. او خبرنگاران حاضر در سالن را مزدور خطاب کرد و از برگزار کنندگان خواست تا آنها را از سالن بیرون کنند!

جامعه امروز ما «میتی کمان» می‌خواهد

مسعود ده‌نمکی در برنامه دفتر تحکیم وحدت دانشگاه صنعتی امیرکبیر شرکت کرد. این کارگردان سینما بیشتر صحبت‌هایش را به مبارزه با فساد اختصاص داد و گفت: «تا کی قرار است یکی از فساد چپ رونمایی کند و دیگری از فسادها جناح راست؟ امروز دستگاه های ما نیاز به میتی کمان دارد.»

طنازها

علاوه بر جنگ‌های شادی، برنامه‌های سیاسی دانشگاه‌ها هم خالی از طنز و شوخی نبود. بازار هدیه دادن‌های دانشجویی یکی از داغ‌ترین بخش‌های برنامه‌های دیروز بود. آقای رئیس جمهور از دانشجویان دانشگاه تهران یک بلیط کنسرت هدیه گرفت. تربیت مدرسی‌ها که دوشنبه میزبان معصومه ابتکار بودند یک «کپسول هوا» به خانم محیط حفاظت از محیط زیست هدیه دادند.

 

نیمکت ذخیره‌های نظام هم با تصاویر نوبخت و نجومی بگیران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبرساز شد. دانشجویان همدانی هم به مناسبت روز دانشجو جوراب با طرح پرچم آمریکا توزیع کردند. مراسم ختم برجام‌ هم در چند دانشگاه کشور برگزار شد.

برنامه استندآپ کمدی علی مشهدی در دانشگاه آزاد مشهد هم خالی از مسائل سیاسی نبود و این طنزپرداز بخشی از برنامه‌اش را به بدعهدی‌های آمریکا در موضوع برجام اختصاص داد.

 

مطالبات صنفی

دانشجوهای پیگیر مسائل صنفی در روزی که حواس رسانه‌ها بیش از همیشه به دانشگاه‌ها بود؛ در دانشگاه تهران تجمع کردند. محور اصلی مطالبات آنها تغییر سیاست پولی کردن آموزش عالی در وزارت علوم و لغو قانون سنوات بود.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 17

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

استاد حسن عباسی روز دانشجو - خطاب به رئیس قوه قضائیه

چ دسامبر 7 , 2016
  دانلود روشنگری برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 17

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...